Krótka historia o tym, o czym jest strategia

Krótka historia o tym, o czym jest strategia

Krótka historia o tym, o czym jest strategia
autorem artykułu jest Piotr Michalak

Pamiętam pewną konferencję -- spotkanie z doświadczonymi businesswoman, gdzie swego czasu przedstawiałem swoją agencję marketingową. Firma była wtedy bardzo młoda, a ja wybrałem niefortunną strategię przedstawienia jej.

UsiadÅ‚em na samym poczÄ…tku stoÅ‚u w ksztaÅ‚cie podkowy, co spowodowaÅ‚o, że prezentowaÅ‚em firmÄ™ jako ostatni. MiaÅ‚em prezentacjÄ™ przygotowanÄ… na maksymalnie 5 minut – prawda jest taka, że powinna trwać dwie minuty. Mimo to, wszyscy rozwlekali siÄ™ niemiÅ‚osiernie, opowiadajÄ…c o swoich firmach, produktach i usÅ‚ugach. To spowodowaÅ‚o, że popeÅ‚niÅ‚em błąd.

PrzyjÄ…Å‚em nieÅ›wiadomie niewÅ‚aÅ›ciwÄ… strategiÄ™ – strategiÄ™ naÅ›ladownictwa. ZaczÄ…Å‚em rozwlekać siÄ™ tak samo jak inni, a nawet bardziej. WchodziÅ‚em niepotrzebnie w szczegóły. PrezentowaÅ‚em kim jestem, a gdy powiedziaÅ‚em, że zajmujÄ™ siÄ™ przede wszystkim opracowywaniem Strategii Marketingowych, jedna z doÅ›wiadczonych paÅ„ businesswoman zapytaÅ‚a:

„Opracowujecie biznesplany?”

PrzyznajÄ™ siÄ™ do winy. Wtedy, na gorÄ…co nie zrozumiaÅ‚em, że sÅ‚uchacze nie znajÄ… istoty pojÄ™cia „Strategia Marketingowa”. OdpowiedziaÅ‚em wtedy, że nie, nie robiÄ™ biznesplanów, choć można je uznać za swoistÄ… strategiÄ™. Faktem jest, że Strategia Marketingowa – w swojej uproszczonej postaci – może i powinna stać siÄ™ elementem biznesplanu. Ale nie o biznesplanach mieliÅ›my rozmawiać.

Tego dnia nie zdobyłem nowych klientów. Straciłem tylko czas. Każdego dnia to samo robi tysiące innych firm, ale już nie na konferencjach, ale na całej linii swoich działań marketingowych.

Mówią o tym, kim są, choć nikogo to nie obchodzi.

Ludzi obchodzi to, co mogą zyskać na współpracy z Tobą, a nie to kim jesteś. To kim jesteś może co najwyżej uzasadnić intelektualnie ich wybór.

Firmy często oferują coś, czego potencjalni klienci nie rozumieją.

Spójrz na 50 letniego wÅ‚aÅ›ciciela firmy produkcyjnej i 25 letniego wÅ‚aÅ›ciciela firmy informatycznej, który przekonuje tego pierwszego do zainstalowania systemu CMS na stronie i CRM w firmie. Z perspektywy 50 latka, który spÄ™dza czas na koordynacji pracy swoich mechaników i robotników, nasuwa siÄ™ pytanie: „Co to jest CMS i CRM?”

Nieliczni mają dość inteligencji marketingowej, by przyjąć strategię edukacyjną i wytłumaczyć klientom dosłownie wszystko. Wbrew pozorom, firma na tym może tylko zyskać, nawet jeśli zdradza swoje tajemnice.

„Panie Piotrze, czym jest Strategia Marketingowa?”

Szkoda, że ludzie czÄ™sto nie zadajÄ… pytaÅ„ wprost. Zamiast „Opracowujecie biznesplany?” powinienem usÅ‚yszeć powyższe pytanie. Taka byÅ‚a ukryta intencja odbiorcy mojego przekazu marketingowego.

Strategia Marketingowa może być rozumiana dwojako.

W tradycyjnym marketingu strategia marketingowa to taktyka dziaÅ‚aÅ„ marketingowych, która przysÅ‚uży siÄ™ realizacji celów przedsiÄ™biorstwa. Na przykÅ‚ad, wspomniana przeze mnie strategia naÅ›ladownictwa – upodobnienie siÄ™ do innej firmy, aby zrealizować swoje cele. Na pamiÄ™tnej konferencji upodobniÅ‚em siÄ™ do przedmówców, aby nie oÅ›mieszyć siÄ™, że przygotowaÅ‚em tak niewiele materiaÅ‚u.

Gdyby siÄ™ dÅ‚użej zastanowić i zadziaÅ‚ać zgodnie z planem, przyjÄ…Å‚bym strategiÄ™ dyferencjacji – odróżnienia siÄ™.

Wyróżniłbym się spośród innych firm, wzbudził zainteresowanie, został zapamiętany, być może zdobyłbym kontrakty. Zadziałałem niezgodnie z wcześniej ustalonym planem.

Drugie znaczenie Strategii Marketingowej, to właśnie plan.

W skrócie, w swoistym żargonie marketerów, dopuszczalne jest by sÅ‚owami „Strategia Marketingowa” opisać w istocie rzeczy Plan Marketingowy.

Plan Marketingowy – z jakiego powodu CiÄ™ to obchodzi

Przede wszystkim, Kotler mówi, a ja z całego serca potwierdzam, że działanie właściwe ze strategicznego punktu widzenia ma większe znaczenie, niż działanie przynoszące natychmiastowy zysk.

Co to znaczy?

Znaczy to, że działanie nastawione na długofalowy zysk, przyniesie większą nagrodę niż nastawione na zysk natychmiastowy.

Jeśli sprzedajesz zegarki w sklepie na starówce swego miasta, co możesz zrobić aby sprzedać jak najwięcej? Prosta sprawa. Możesz sprzedawać zegarki po grosz za sztukę. Sprzedasz wszystkie w godzinę. Masz wtedy oczywiście stratę założywszy, że zegarki są więcej warte. Wniosek? Zaczęliśmy od niewłaściwego doboru celu strategicznego.

Chyba, że Twoim drugim celem strategicznym jest wyniszczenie konkurencji poprzez dumping.

Czym jest cel strategiczny?

Wszystkim znane jest ogólne pojęcie celu. Chcemy coś osiągnąć. Opracowując Strategię Marketingową wytyczamy najlepsze cele marketingowe. Te cele marketingowe muszą czemuś służyć. W jakim celu ustalamy cele? Taki nadrzędny cel to misja Twojego biznesu. Misja Twojego biznesu powinna być zgodna z Twoją misją osobistą, abyś był szczęśliwym człowiekiem i robił biznes z uśmiechem na ustach, nie w agonii jak niektórzy smutni ludzie biznesu.

Powiedz mi, po co założyłeś firmę

Oczywista odpowiedź, która 90% wÅ‚aÅ›cicielom firm ciÅ›nie siÄ™ na usta: „Aby zarabiać i być bogatym”. OczywiÅ›cie. To cel osobisty. Powiedz mi, w jakim celu chcesz zarabiać i być bogatym?

Mądry biznesmen zastanowi się i dojdzie do wniosku, co jest dla niego najważniejsze.

Okaże siÄ™, że pieniÄ…dze sÄ… do czegoÅ› potrzebne. Do czegoÅ› ważniejszego od samej istoty pieniÄ™dzy. PieniÄ…dz to tylko papier, a może nawet tylko kilka cyfr w głównym komputerze Twojego banku. PrzykÅ‚ad wyższego celu – „ChcÄ™, aby moje dzieci miaÅ‚y zapewnionÄ… przyszÅ‚ość”. Albo: „ChcÄ™ zwiedzić caÅ‚y Å›wiat przed emeryturÄ…”. To też jest cel osobisty.

Jeśli jednak robisz biznes, musisz zarabiać na innych ludziach. Nie powiesz im, że chcesz aby Twoje dzieci miały zapewnioną przyszłość.

Co to ich obchodzi?

Jeśli Ci inni ludzie, czyli Twoi potencjalni klienci, nie prowadzą działalności charytatywnej, nie zarobisz wiele, gdy Twój biznes będzie miał taką misję. Twoja misja, to zapewnienie klientom czegoś, co sam sobie cenisz. I czegoś, co oni mogą docenić.

--
Autor: Piotr R. Michalak
właściciel agencji reklamowej Ententa
oraz interaktywnej Efnetica


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
"Panie Piotrze, po co mi strategia?"
Dlaczego pozycjonowanie tyle kosztuje – czyli za
Rośnie wpływ TFI i OFE na giełdę i gospodarkę.
Słońce szansą dla ludzkości?
Przywieszki prawie za darmo !